Robert Jordan - The Shadow Rising


Jag fortsätter min utforskning av fantasy-genren med Robert Jordans The Sadow Rising. Det som fick mig att börja läsa den evighetslånga Wheel of Time var ett uttalande från författaren och dennes förlag om att "nu är det bara en bok kvar som ska skrivas sedan avlutar". Men då jag läste den korta biografin om Jordan i pärmen på denna fjärde bok i serien satte jag nästan i halsen eftersom det visade sig att Robert Jordan är... DÖD.

Nu har man ju självklart funnit en ersättare att avsluta serien och eftersom Robert Jordan var medveten om att hans häslotillstånd kanske inte skulle tillåta honom att avsluta serien lämnade han efter sig väldigt utförliga anteckningar om den sista boken, vilken nu kommer bli två stycken. Men mer om detta och seriens nya författare Brandon Sanderson när den stunden väl kommer.

The Shadow Rising berättar om Rand al'Thors äventyr i de ostliga ödemarkerna och om de händelser som kretsar kring Nynaeve och Elaine i staden Tanchico. Dessutom följer läsaren även Perrin då han reser tillbaka till ett härjat Two Rivers.

Robert Jordans böcker är en för mig märklig blandning av väldigt stolpiga personporträtt och upprepningar och fantastiska beskrivningar och djupa intriger. Hur det än är med den negativa kritiken har jag faktiskt fångats i Jordans fantasivärld. Detaljer har lagts till detaljer och jag är riktigt förtjust i helheten. När jag tänker efter är jag inte säker på att det är någonting positivt med tanke på att jag har närmare tiotusen sidor framför mig innan serien är avslutad. Nåväl, det får ta den tid det tar... och om jag känner mig själv rätt rör det sig om många år.


Monstertomtens betyg:


Postat av: MANDRAGORA | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa

Varför har tomten fått huvudvärk av boken?

2010-01-18 klockan 14:14:54
Länk: http://shakti.blogg.se/
Postat av: Jens

Så, åtgärdat.

2010-01-22 klockan 15:56:13

Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0