Stephen R. Donaldson - Fatal Revenant

Jag kan lugnt erkänna att jag var besviken över The Runes of the Earth, den första delen i The Last Chronicles of Thomas Covenant. Lyckost mig då andra delen, Fatal Revenant, uppfyller alla mina krav på en bok av Stephen Donaldson.

Berättelsens huvudperson är åter Linden Avery och boken inleds med att Covenant och Lindens son Jeremiah anländer till Revelstone. Men något är fel och dessa två personer hon älskar mer än något annat tycks inte längre älska henne. Detta är början på en resa genom både tid och rum. Vi möter ursfursten Berek Halfhand, det mystiska folket The Insequent, de brinnande skurj och en ny grupp stolta jättekrigare. Inga nya platser besöks däremot är Melenkurion Skyweir, Revelstone och Andelain förändrade på sätt som ger eftertryck åt historien.

Fatal Revenant är helt enkelt en underbar saga som får mig att bita på naglarna i väntan på uppföljaren. Do something unexpected, rådges Linden. Och det gör hon verkligen. Det enda problemet jag hade var att personen på omslaget inte matchar någon karaktär i boken. Det är ju inte Stephen Donaldsons fel, men ändå mäkta irriterande.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0