The Bourne Identity

image127Efter flera minuters febrilt sökande i alla DVD-hyllor i videobutiken gjorde jag det desperata: Jag frågade expiditen efter filmerna jag sökte.

"De där Bourne Identity-filmerna? De två första."

Hon flinade och plockade fram två specialversionsaskar.

"Vad tusan! 45 spänn! Det var dumt," sa jag när jag såg att filmerna, trots att de var gamla, kostade detsamma som de nya releaserna.

"Ja," sa hon. "Det kan vi ta för BRA filmer."


Så sant. I alla fall The Bourne Identity är en ruskigt bra film och är amerikansk action när den är som absolut bäst. Filmen utspelar sig runt om i Europa när den mystiske Jason Bourne, spelad av Matt Damon, söker efter sitt glömda förflutna. Med ett svårt fall av minnesförlust och en ung tyska, spelad av Franka Potente, i släptåg rusar han genom handlingen och flertalet skurkar med ett tempo som höjer pulsen rejält.

Bildspråket är mörkt och rikt på kontraster. Bournes övermänskliga våldsamhet kontrasteras bra av sin motspelerska, Marie, som tycks älskvärt jordnära och mänsklig. Dessutom är handlingen bland det mest gastkramande som som går att finna på film. Jag finner många likheter med de bra svenska actionfilmerna i Livvakterna-serien. I The Bourne Identity blir man lika paranoid som filmens huvudpersoner är när CIA-agenterna sluter snaran och lönnmördarna kan vänta bakom varje hörn.

Intressant är att filmen gjordes samtidigt som 9/11-attentatet skedde, vilket ledde till att alla explosioner plockades bort ur den slutliga versionen. Men det är faktiskt upplyftande att se bildjakter och skottlossningar utan dessa absurda eldmoln. Mycket bra.

Trots att man får följa båda sidor, det vill säga dels hjältarna Jason och Marie, och dels de som jagar dem, blir man konstant överraskad av handlingen vändningar och man sitter på helspänn för att få veta vad som kommer ske härnäst.


Monstertomtens betyg:
image40


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0