Michael Ende - Sju timmar till midnatt

Sju timmar till midnatt är en av mina "all time favorites" och boken är fullständigt sönderläst. Jag vet inte om en del i tjusningen är att det exemplar jag har faktiskt har ett sådant där snöre som markerar var man är. Istället för bokmärke. Ett sådant som finns i biblar.

Hur som helst följer boken de händelser som utspelar sig under sju timmar innan klockan slår tolv. Trollkarlen Belzebub Kvackman och häxan Tyrannia Vampyrén skyndar för att hinna med sina beskärda delar ondskefullheter innan klockan klämtar. Är de inte i tid åker de i expressfart ner till ... de nedre regionerna av skapelsen. Dessutom tvingas de agerar i hemlighet eftersom de har djurens rådförsamling hack i häl. Faktum är att katten Maurizio di Mauro och kråkan Jacob Bråk redan befinner sig under trollkonstnärernas tak.

Det är en underbart galen berättelse som alla bör läsa en gång om året. Själv läste jag de sista spännande  (eller inte) sidorna bara några timmar efter midnatt 08/09.

Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0