Die Welle


Som lärare tycker jag detär jävligt intressant att fundera över hur man egentligen förmedlar de rätta värderingarna i skolan. Eller snarare, hur lär man ut de rätta värderingarna? Hur får man ugarna att förstå?! Die Welle, som är baserad på en sann historia, utspelar sig på en tysk gymnasieskola. Under en temavecka vill läraren Reiner få sinkass att se autokrains (diktaturens) baksidor genom att låta dem uppleva den. Sakta men säkert använder han olika former av makt och manipulation för att skapa en gemenskap utan dissendenter. Men vad Reiner inte inser är vilken kraft det karismatiska ledarskapet för med sig. Klassens sammanslutning, de som kallar sig för Die Welle (Vågen) sträcker sig långt bortom klassrummets och moralens gränser.

Die Welle känns emellanåt något överdriven. Men varje gång jag kom på mig själv med att tänka "så där hade mina elever aldrig gjort" reste sig nackhåren då jag insåg att de hade de visst det kunnat göra. Skrämmande om hur facimen lätt tar steget in i vårt moderna demokratiska samhälle.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0