Transformers: The Movie 2

Till skillnad mot vad många tror är 2007 års biosuccé (ja, succé enligt mig i alla fall) den andra långfilmen om de makalösa förvandlande robotarna från Cybertron. Den första "Transformers: The Movie" kom 1986 och var med den tidens teknologi fantastiskt framställd. Den var nämligen tecknad.

Hu som helst har regissören Michael Bay omskapat mina älskade robotar (jag håller fortfarande på och kämpar mig igen 350 avsnitt transformers i serieform) för att passa både spelfilmsmediet och ett nytt årtusende.

Optimus Prime har fått en upphottning, Bumbelbee är en Camaro istället för den klassiska VW-bublan och på det hela förvandlas de gigantiska maskinerna på åtskilligt mer avancerade sätt än vad de någonsin gjort tidigare.

Men det skjuts och förstörs så det står härliga till. Sällan har man skådat en så underbar inledningssekvens som då Blackout (en ondskefull decepticon förvandlad till en militärhelikopter) mystiskt närmar sig en militärbas. För sent inser de ynliga männsikorna vad de har att göra med ... men då är det ju för sent.

Fyra överlyckliga tomtar ges till denna fantasieggande film. Nu väntar jag bara på den förutspådda uppföljaren kring vilken det är så mycket hemlighetsmakeri. Mina kulor lägger jag på att Megatron återupplivas av planetätaren Unicron, vilket tvingar Starscream (min favo) att slå sig ihop med Autoboterna. Det är ju inte för inte som Megatron säger:

"Starscream, you fail me ... yet again!"


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0