The Last King of Scotland

När jag och sambon klev in i videobutiken i går var vi säkra på att "nu hade The Last King of Scottland äntligen kommit". Men vi kunde inte hitta den i hyllan med nyheter så jag gick och frågade. Personalen svarade att den kom på DVD i juli FÖRRA ÅRET.

Med andra ord har vi av någon anledning fått allt om bakfoten och väntat ett år för länge. Men den som väntar på något gott, som man brukar säga.

Jag vill inte påstå att jag är överdrivet intresserad av afrikanska diktatorer men redan då jag gick nionde klass på Berkeley High School skrev jag ett examensarbet i ämnet. Då handlade det om Zaires Mobuto. The Last King of Scottland tar publiken till 70-talets Uganda där Idi Amin precis tagit makten. Man följer den unge läkaren Nicholas Garrigan som genom en slump kommer att stå den väldige diktatorn oerhört nära. Sakta men säkert börjar Nicholas inse att han fastnat i spindelns nät och ju mer han kämpar för att komma loss desto hårdare blir diktaturens grepp om honom.

Idi Amin spelas av Forrest Withaker, en av mina personliga favoriter sedan jag såg Ghost Dog i Leksand för många år sedan, och doktor Nicholas Garrigan spelas av James McAvoy, om vilken det ryktas ska spela Bilbo i de två kommade spelfilmerna. Tillsammans bär de upp hela filmen. Alla andra biroller hamnar ordentligt i skymundan inför deras enorma karisma.

Fem stolta monstertomtar.


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0