Carnivalé - Season 1

När SVT sände Carnivàle för något halvår sedan såg jag första avsnittet men det klickade inte och såg därmed inget mer av serien. I julklapp fick jag dock första säsongen och den är nu färdigsedd.

Ben Hawkins bor med sin mor på en liten skitig gård belägen någonstans i södra USA. När modern dör och myndigheterna beslagtar marken följer han, i brist på bättre alternativ, med en kringresande cirkus och freak show. Samtidigt får prästen Justin Crowe uppenbarelser som liknar honom vid en av gamla testamentets profeter.

Att jämföra Carnivàle med Twin Peaks är inte helt fel. Carnivàle sändes bara i två säsonger, tempot är långsamt, karaktärerna noggrannt porträtterade och mystiken dröjer kvar som en slöja eftersom inga svar serveras. För de som inte förstår varför jag gör jämförelsen med Twin Peaks vill jag bara skriva: Det här är två underbara serier och Carnivàle är nog till och med strået vassare än sin föregångare.


Monstertomtens betyg:

Postat av: MANDRAGORA | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa

Det är nog banne mig den bästa TV-serien jag någonsin sett!

2010-01-22 klockan 16:02:47
Länk: http://shakti.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0