The Chronicles of Narnia: Prince Caspian

Jag älskar verkligen C.S. Lewis böcker om Narnia. Det är inte heller länge sedan jag läste dem alla för att färska upp goda minnen. Självklart glädjer jag mig även åt att böckerna nu filmatiseras, även om det inte görs på just det sättet jag skulle önska.

Prins Caspian är den av böckerna som är mest intetsägande. Storyn är ganska obefintlig då de fyra barnen från Häxan och Lejonet återvänder till Narnia. Tusentals år har gått och de magiska varelserna har trängts undan av människosläktet. Tillsammans med den unge prinsen Caspian tar det gamla Narnia upp kampen. Originalboken handlar framförallt om hur det krävs tro för att mirakel ska ske. Denna liknelse vid kristen tro är något nedtonad till förmån för ganska mediokra strider (hur i helvete lyckas man forsla trebuchéter genom tät skog och varför?). Det är absolut en film man kan se för att fördriva tiden, men inte mycket mer än så. Då ser jag mer fram emot filmatiseringen av min favoritbok Kung Caspian och skeppet Gryningen som är nästa i ordningen.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0