Gedo senki (Tales from the Earthsea)


Filmens regissör, Goro Miyazaki, är son till anime-gurun Hiyao Miyazaki (som står bakom bland andra Spirited away och Det levande slottet). Nu har jag inte läst Ursula K. LeGuinns böcker om Earthsea, vilka filmen är baserad på, och kanske är det en av anledningarna till att jag känner mig oerhört splittrad rörande Gedo senki. Negativt är ett långsamt tempo och en jävligt förvirrande story. Positivt å andra sidan är en otroligt vacker film med en fantastisk slutstrid högt uppe i en borg som sten för sten faller sönder.

Ja, ja, det är inte två bortkastade timmar direkt, men helt plötsligt känner jag ett starkt sug för att se riktigt bra anime istället. Det var längesedan jag såg Ninja scroll. Kanske på tiden att friska upp minnet lite...

Hur som helst har Gedo senki ett otroligt vackert omslag.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0