Terry Goodkind - Wizard's First Rule

Terry Goodkind
är en av de fantasyförfattare jag länge funderat över att läsa men aldrig gjort på grund av bristande intresse. Nu har jag lyssnat på hans första bok i ljudboksform och den var bedrövlig. Enligt Wikipedia slogs bokförlagen mer eller mindre om manuset, vilket är mig oförståeligt.

Historien kretsar kring en schablonhjälte vid namn Richard Ceipher. Han möter diverse trolltyg och vackra kvinnor i sin strävan att hindra den schablonmässigt ondskefulla Darken Rahl från att ta över världen. Goodkind har menat att mänskliga känslor och relationer är ett centralt element i hans böcker. Med tanke på att karaktörernas agerande, för att inte tala om deras dialoger, är allt annat än trovärdiga måste jag hävda att han gravt misslyckats.

Det är böcker liknande Wizard's First Rule som ger fantasy-genren ett dåligt rykte. Dessutom pratade draken Scarlet med sydstatsdialekt Undrar varför...


Monstertomtens betyg:




Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0