The Dark Knight

Jag fullständigt älskar att de två senaste Batman-filmerna tar Frank Millers gamla goa serier på största möjliga allvar. I The Dark Knight är detta dessutom väldigt tydligt. Till exempel får Jokern ibland det där fåniga uttrycket Miller lyckats ge honom, det då han stirrar ut i ingenting som om han verkligen var spritt språngande galen. Eller de konstanta TV-klippen som spelar en mer eller mindre vital roll i filmen och hela tiden närvarar i serien (då tänker jag framförallt på The Dark Knight Returns från 1986).

Men även om man inte är ett serie-freak som jag är The Dark Knight en film att uppskatta. Den innehåller både rejäl action och en gastkramande intrig. Storskurken är den här gången är ingen mindre än ärkeskurken Jokern, spelad av bortgågna Heath Ledger. Jokerns brott bygger på total anarki och regissören Christopher Nolan har verkligen lyckats skapa en fullständigt kaotisk karaktär som på de flesta punkter skiljer sig från den tidigare glammige Jack Nicholson (som dock gjorde en underbar tolkning han med).

I rollern som Batman ser vi åter Christian Bale, som dock inte får lysa riktigt lika mycket som han brukar ... han bär ju för det mesta en stor svart mask i den här filmen. Aaron Eckhart spelar Two-Face, Maggie Gyllenhaal är Batmans "flickvän" och Gary Oldman är kommisarie Gordon. Dessutom figurerar Morgan Freeman, Michael Caine och Eric Roberts i andra biroller.

På det hela taget är The Dark Knight superb mörk underhållning. Det enda jag möjligtvis skulle vilja klaga på är att de två senaste Batman-filmerna på något sätt blir lite opersonliga i all sin finsminkade dysterhet.

Ja, ja, det har jag så gärna överseende med. Fyra vigilanta tomtar får The Dark Knigt returns.


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0