Blade of the Immortal #1-118

image16

Det ringde en klocka långt bak i huvudet när jag hörde titeln Blade of the Immortal. Jag kunde inte riktigt placera det, men hade ändå någon viss tanke om att det kunde vara manga.

Det var det också... och vilken manga sedan. Jag är egentligen inte speciellt förtjust i japanska serier men det Hiroaki Samura har skapat här är lika fantastiskt som Akira. Ja, kanske till och med bättre. Författaren och tecknaren (en och samma person) har vunnit flertalet priser för sina alster och ses av många som en av de stora unga manga-tecknarna på senare tid.

Grunden för Blade of the Immortal är enkla samuraj-historier som är något över det "vanliga" tack vare den odödlige Manji. Ändå har Manjis odödlighet väldigt lite med historien att göra. Istället ligger fokus på att med modern berättarteknik kasta läsaren genom dels fantastiska personporträtt och dels in i makalösa, om än något röriga, strider.

För tillfället har jag läst fram till album #118, den första delen på The Sparrows Net, vilken kom ut i USA i oktober 2006. Serien fortsätter dock ges ut och många frågor kvarstår fortfarande. Inte minst är hjälten Manji fortfarande en gåta.

Mycket blod, avhuggna kroppsdelar och 1700-talsjapaner som säger "FUCK". Fem monstertomtar vill också ha kessen-chu.


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0