Immortel (ad vitam)

190960-11

Immortel (ad vitam) gör mig inte klok. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte. Verkligen, det känns som att min själ är kluven i tu.

Filmen är gjord/skapad/regisserad av den franske serietecknaren Enki Bilal och är delvis baserad och inspirerad av några av hans album. Serieälskare som jag är tycker jag mig hela tiden se rutorna och textflödet, som om det vore en serie.

Filmen utspelar sig i ett framtida New York och miljöerna är en otroligt vacker blandning av Blade Runner och Det Femte Elementet. Storyn bygger på att den egyptiske guden Horus anländer till staden för att återupprätta sitt eviga liv, vilket titelns Ad vitam antyder (latin för något i stil med "till det eviga livet").

Immortel (ad vitam) bjuder in till makalösa effekter, och här har man verkligen gått hela vägen. Majoriteten av skådeespelarna är nämligen mer eller mindre datoranimerade. Jag kan se hur Enki Bilal ville att filmen skulle gestalta sig, men tyvärr uppfyller den inte kraven. De datoranimerade karaktärerna är som regel stela, dåligt gjorda (tja, allt är ju relativt) och skär sig mot de riktiga skådespelarna.

Tyvärr är de riktiga skådespelarna också en del av problemet. De är nämligen nästan lika stela som de datoranimerade och de skådespelar om möjligt sämre.

Visst är den vacker och visst kan jag se Enki Bilals vision för mitt inre öga, men filmen håller inte måttet. Till på köpet förmedlar den tyvärr en väldigt märklig syn på våldtäkt (om en gud våldtar en kvinna han skapat, är det okej då?) som ger bitter eftersmak.

Immortel (ad vitam) får tre väldigt ledsna tomtar som ska titta närmare på Enki Bilals serier istället för hans dåliga film.


Kolla in filmen på IMDb, och om du ser den kika även på diskussionerna kring "våldtäkten".


Postat av: anna wintour

en bloggare tycker till om monarkin och låter mycket klok gå in och läs själva
http://victoronia.blogg.se/

2007-02-22 klockan 01:51:22
Länk: http://annawintour.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0