Ett varmt välkommen till mig själv

Så sitter man och skriver sitt första inlägg i en alldeles egen blogg, precis som så många andra gjort före. Det är ju onekligen som så att det åtminstone sägs att alla bloggar. Huruvida detta är sant eller inte har jag inte den blekaste aning om. Men, som Calle B. säger, man kan ju alltid pröva.

Har länge gått i bloggtankar. Tycker det är ett intressant medium, även om det egentligen inte skiljer sig nämnvärt från vanliga hemsidor och förmodligen bara är en modefluga (om än långvarig). Älskar även att skiva, särskilt när jag får ordbajsa riktigt ordentligt, vilket jag fått erfarenhet av både i mina ”högre utbildningar” och på diverse jobb.

Samtidigt har jag lite svårt för det här med att blogga. Min sambo har skrivit sedan en tid tillbaka och jag har förbjudit henne att skiva om mig. Tycker nämligen att det kan vara förbannat integritetskränkande. Vem vill fläka ut sitt liv för andra att ta del av? Och vem är sjuk nog att vara intresserad av andras privata detaljer?

Nåväl, nu lever vi i en Big brother-värld där avstånden blir mindre och folket ensammare, så det är ju inte helt förvånande. Frågorna i förra stycket var retoriska…

… annars hade jag ju inte suttit här och skriv och du, vem du nu är, hade inte suttit där och läst.

Tänkte först skriva om min lärarkarriär. ”En lärarkandidats uppgång och fall” kunde jag kallat den. Men så blev det inte. Förmodligen därför att inte ens jag hade orkat läsa den. Så här kommer slutsumman av mitt blogg-funderande:

Helt opretentiöst ska jag skriva om tre stora intressen i mitt liv som passar sig utmärkt för att recensera, nämligen böcker, serier och filmer.

Tanken med bloggen är att du, läsaren, ska kunna få inspiration och tips från vad jag redan tragglat mig genom, ibland med glädje och ibland med smärta. Jag tror även att bloggen kan bli ett bra sätt för mig själv att hålla koll på vad jag ser och läser. En dagbok i konstnärlig media och kultur.  

Innan jag blir för långrandig vill jag bara snabbt nämna vad som finns i mitt liv just nu: När det kommer till serier har jag precis avslutat League of Extraordinary Gentlemen och hoppar just nu mellan Marvel Civil War och The Invisibles. Frank Millers 300 Står på tur.  Har en enorm drös filmer i bokhyllan som jag inte sett än och några stycken som är så pass färskt i minnet att jag tänker recensera dem (Immortal och A Tale of Two Sisters). Insprängt mellan kurslitteratur, vilken jag vägrar recensera, läser jag en gammal Stephen Donaldson bok men har några andra som snart ska tas om hand. Bland annat Clive Barkers andra bok om Abarat.

Så… nog snackat. Snart kommer första riktiga inlägget (det här är faktiskt det andra, eftersom mitt första försvann på något mystiskt elektroniskt sätt, så som det bara händer på internet).

 

//Jens Carlsson

 

Postat av: Jana

Så roligt att du har börjat att blogga älskling - detta har jag hoppats på länge. Som du säkerligen vet så kommer jag att följa och läsa bloggen noga.

Puss.

2007-02-16 klockan 00:50:39
Länk: http://kirkemandragora.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0