Hoppa till: Content | Sidebar | Footer

Krav för fritt improviserad magi (ny regel)

2009-08-02 @ 19:14:39

Den fritt improviserade magin (en frivillig regel som finnes i MM-48)  kan bli otroligt mäktig genom sin flexibilitet. Genom att skapa förkunskapskrav i form av färdigheter begränsar man den Improviserade magin och gör den samtidigt mer "verklighetstrogen". Innan man slår slaget för att se om man kommer på en viss effekt slår man således mot en viss passande färdighet. Detta slag måste lyckas.

Nedan följer förslag på färdigheter sorterade efter vilken aspekt de passar väl med.

  • Kronotropi - Räkning / Spådom
  • Nomotropi - Filosofi / Teoretisk magi
  • Ataxatropi - Filosofi / Teoretisk magi
  • Termotropi - Läkekonst
  • Kryotropi - Överlevnad
  • Fototropi - Söka
  • Skototropi - Gömma
  • Psykotropi - Övertala / Schamanism
  • Biotropi - Läkekonst
  • Nekrotropi - Ockultism
  • Heliotropi - Astrologi
  • Selenotropi - Astrologi
  • Astrotropi - Astrologi
  • Pyrotropi - Hantverk Grovsmed / Hantverk Ljusmakare
  • Geotropi - Metallurgi
  • Hydrotropi - Sjömanskap
  • Pneumotropi - Musik / Väderkännedom
  • Ikonotropi - Hantverk Målare
  • Semotropi - Skriva / Hantverk Kalligraf

Listan är långtifrån komplett. Till exempel passar Färdigheten Övertala till den Kryotropiska Effekten Kallsinnighet. Likalades skulle man kunna tänka sig ett slag mot Förföra för att lyckas med den Termotropiska Effekten Passion.

Det är dock alltid upp til Spelledaren om en viss färdighet passar till en viss effekt, bara detta beslut är konsekvent. Många hantverksfärdigheter är extra passande och kan rimligtvis krävas av rollpersoner som använder mycket Improviserad magi.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar: