Command & Conquer (Tiberian Dawn)

Kan ett spel från 1995 verkligen vara värt att spelas idag? Om man ser till de gamla NES-spelen är det väl ingen som ifrågasätter Super Marios genialitet. Men när vi har att göra med PC-spel blir det genast mycket svårare. Eftersom jag missade Half Life då det spelet kom 1998 försökte jag mig på det några år senare. Det var ingen vidare upplevelse och jag avslutate aldrig spelet.

Nu kom det sig som så att jag råkade köpa en expansion till det tredje Tiberium Wars-spelen. Eftersom jag inte äger något Command and Conquer-spel alls blev jag lite besviken när jag inte kunde spela det nyinköpta RTS:et. Istället bestämde jag mig då för att bränna igenom alla Tiberium Wars-spelen. Därmed började jag med Command and Conquer, senare "omdöpt" till Command and Conquer: Tiberian Dawn.

Det här är klassisk RTS i sin renaste form. Bygg baser, träna enheter och döda motståndaren. Men det är så bra gjort att gammal skitgrafik inte stör. De halvtaskiga filmsekvenserna och en hel del skuggor i spelet hade fäger som tramsade runt i regnbågens alla färger eftersom Windows 7 avskyr gammla grejor och vägrar hitta sätt att anpassa dem till ny teknik. Men det gör ingenting. Spelet är roligt och storyn lagom engegerande. För femton år sedan var detta nyskapande, nu känns det helt enkelt klassiskt.

Bra är det i alla fall. Även med dagens mått mätt.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0