Marianne Fredriksson - Anna, Hanna och Johanna

Enligt Göran Hägg blir den grå och trista berättelsen om tre generationers kvinnor i Anna, Hanna och Johanna spännande tack vare de nogranna och levande personporträtten. Jag håller inte med. Simon och Ekarna har etsat sig fast i mitt hjärta, men med den här boken missar Marianne Fredriksson min ömma punkt. Kanske är det för att huvudpersonerna nu är kvinnor eller kanske är det bara en mindre fantasieggande historia. Tolka nu inte mina ord fel. Anna, Hanna och Johanna är en intressant berättelse om hur modernisering och utveckling kommer till Sverige och förändrar - i synnerhet - kvinnornas levnadsmönster. Bortsett från det etnologiskt och historiskt intressanta är det dock en bok utan någon egentlig spänning. Den försöker ibland skapa stämning, men förlorar sig i tråkiga händelsekedjor.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0