Alice in Wonderland

Jag är en Tim Burton älskare och gnisslade tänder när jag hörde recensionerna som sade att Alice in Wonderland inte var riktigt så bra som väntat. Således hade jag inte heller särskilt stora förväntningar på filmen. Vilket var tur.

Alice in Wonderland utspelar sig flera år efter Lewis Carrolls berättelse. Alice har vuxit upp (hehe!) till en ung giftasduglig kvinna. Men så trillar hon åter ner i ett hål och kommer till ett Underland som åter är i behov av hjälp.

Allt är karakteristiskt Tim Burton-iskt med galna figurer, knotiga träd och återanvända skådisar. Helena Bonham Carter och Johnny Depp i all ära men de har spelat samma roller i Burtons filmer år ut och år in. Nu har det blivit lite tjatigt.

Men värst är ändå att hela Underlandet är totalt och ofrånkommligt datoranimerat. Ibland blir det bra. Matt Lucas från Little Brittain som Tweedledee och Tweedledum är underbar. Men världen blir aldrig levande utan förblir plastig och konstgjord. Det är som om Burton glömt vad det egentligen är som skapar stämning.

Alice in Wonderland är helt okej. Men herregud vad mycket bättre den kunde varit. Istället ser jag fram emot den dagen Carrolls bok blir spelfilm. Det här var mest en parantes i underlandets historia. Vill man bekanta sig med en lite annorlunda version av denna klassiker rekomenderar jag istället datorspelet American McGee's Alice. Underbart vrickat och otäckt, trots många år på nacken. Dessutom är en uppföljare påväg. Yay!


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0