Ernest Hemingway - The Snows of Kilimanjaro


Jag antar att det här är ytterligare en jakt på det goda i de gamla klassikerna. Men till skillnad från Strindberg gillar jag Hemingway. Jag gillar det han skriver starkt. The Snows of Kilimanjaro är en kort novell om Harry, som med kallbrand i benet ligger för döden någonstans i närheten av Afrikas högsta berg. Han tänker tillbaka på sitt liv och valen han gjort. En vilja att pressa ut allt ur det korta liv man har drivier honom in i ett liv utan någon egentlig njutning. Han närmar sig nu slutet i tron om att döden är den sista stora upplevelsen.

Jag älskar denna bitterljuva berättelse omkvinnotjusaren och äventyraren Harry. Är det kanske självbiografiskt? Jag tror det. En rysning gick längs med ryggraden då jag läste de sista skälvande raderna. Underbart.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0