Asterix och guldskäran

När jag planerade att åter läsa mig genom alla Asterix-albumen ville jag självklart göra detta i kronologisk ordning. Nu har jag dock fått det som jag länge misstänkt bekräftat: Den svenska utgåvans albumordning är omkastad. Asterix och hans tappra galler är första albumet både i svenska och franska utgåvan, men sedan blir det oordning fram till trettonde albumet. Asterix och guldskäran, som i svensk utgåva är album tio, är alltså egentligen album nummer två. Det faktum att ordningen är omkastad blir uppenbar om man tittar på teckningarna, vilka i både album ett och detta tionde album (andra i original) är enklare och mindre säkra än vad de blir så småningom.

Asterix och guldskäran berättar om hur Miraculix skära går sönder och de två vännerna Asterix och Obelix beger sig till Lutetia (Paris) för att köpa en ny.



Montertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0