Watchmen

Watchmen är för serievärlden vad Sagan om ringen är för fantasylitteraturen. Det är en klassiker utan motstycke med ett manus av Alan Moore som gått till historien. Att göra en film av denna legend är inte lätt. Men för att åter göra en referens till Sagan om ringen lyckas regissören Zack Snyder, mannen som gjorde den förtrollande snygga 300-filmatiseringen, med samma mirakel som Peter jacksson. Det är ett mästerverk.

Filmen utspelar sig i ett 1985 där Richard Nixon nyligen blivit omvald för en femte period. De maskerade lagväktarna är sedan några år förbjudna men då en av dem mördas uppdagas en fruktansvärd koplott. Berättelsen hoppar fram och åter i tiden, vilket gör mig lite överraskad. jag trodde verkligen att man skulle förenkla kronologin i filmatiseringen. Men inte, och det är bra. Man är nämligen otroligt nära Moores manus hela tiden och ibaldn fick jag rysningar längs med ryggraden, så likt var det. Rorchack, Night Owl, Silk Spectre och hela bunten är så lagom töntiga som de ska vara. Dessutom är Dr Manhattan otroligt imponerande gjord. Härligt! Den här filmen kommer jag återväna till många gånger.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0