Terry Brooks - The Sword of Shannara

Det finns en hel del fantasyförfattare vars namn jag känner igen och vars omslag man sett i både bokhandeln och i bibliotekshyllan. Terry Brooks är en av dessa klassiker. Således bestämde jag mig för att testa honom.

The Sword of Shannara är den första boken i en längre serie som utspelar sig i "vår" värld men långt efter en fruktansvärd katastrof. Alver, dvärgar och annat "fantasyfolk" har uppstått på olika sätt. Samtidigt lunkar en ondskefull onding (minns faktiskt inte vad han kallas just nu) omkring och vill erövra de godas sydliga riken.

Brooks har kritiserats mycket för att ha härmat Tolkiens Sagan om ringen. Men det ser inte jag som ett problem. Problemet är däremot att The Sword of Shannara är ointressant och töntig. Kanske hade jag uppskattat den för femton år sedan. Nu blir jag bara trött.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0