Jan Lööfs serier - Volym 1

När jag var yngre hade jag en ganska ambivalent hållning till Jan Lööf. Jag både älskade och avskyde Skrot-Nisse, Min morfar är pirat och Felix. Troligen hade det att göra med den ganska otäcka undertonen i Jan Lööfs skapelser. Man kan aldrig vara riktigt säker på att det goda alltid segrar i slutet.

Numera älskar jag Lööfs skapelser med både beundran och en hel del sentimentalitet. Att man börjat ge ut han serier i restaurerad och samlad form är fantastiskt. Denna första volym innehåller en finnurlig självbiografi, knasiga bildmaipulationer och så klart serier. Först kommer historien om Ville som med hjälp av Kung Karl Gustaf, Olof Palme och en rymdvarelse löser en lång och krånglig konspirationsgåta. Därefter kommer fleraav de första Felix-äventyren.

Det här är härlig och rolig läsning. Ett måste för alla serieälskare i Sverige.


Monstertomtens betyg:


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0