Robin Hobb - Ödets skepp


Ödets skepp är den avslutande delen i trilogin Handelsmännen och de magiska skeppen av Robin Hobb. De många huvudpersonerna dras samman i piratvattnen söder det ödelagda Bingestad. Althea och Brachen ombord på de traumatiserade själskeppet Parat, Kennit, Etta och Waintrow ombord på det kapade Vivacia och Malta med satrapen Kosko i släptåg som fångar på en chalsedisk galär. Till och med Reyn kommer till området, buren av inget mindre än en livs levande drake.

Berättelsen fortsätter och avslutas i ungefär samma anda som de två tidigare böckerna. Det är fantasifull men av någon anledning själlöst. Kanske är det så att historien splittrats upp på så många personer att de röda trådarna bara slutar i ett enda stort trassel.

Monstertomtens betyg:

Postat av: Sofia

Jag personligen är ett stort Robin Hobb-fan. MEN jag håller fullständigt med dig att hennes trilogi om "The liveship traders" splittras upp på alltför många personer och följden blir att den blir "trasslig" och lite opersonlig. Jag tyckte dock om serien som spännande tidsfördriv. Vad som gör mig till ett stort Robin Hobb-fan är hennes böcker om "Fjärrskådarna" (eller på engelska "The Farseer trilogy"). Dom böckerna upptäckte jag 1999, och trots att dom är så grymma så är dom så själfulla att man kan inte låta bli att läsa dom om och om igen.... Även fortsättningen "The tawny man trilogy" uppfyller till viss del förväntningarna jag hade efter att tagit till mig FitzChivalry Farseer till mitt hjärta och så många gånger lidit med honom....

2008-09-22 klockan 23:07:39

Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0