Terry Pratchett - Masker

Masker är den sextonde romanen av Terry Pratchett som handlar om skivvärlden och översatts till svenska. Jag läste den mer eller mindre i förbifarten, men fastnade helt. Hur som helst är det märkligt, jag tror att jag åter börjat fastna i fantasy-träsket.

Masker utspelar sig i jättestaden Ankh-Morpork, närmare bestämt på stadens mest betydelsefulla operahus. Hit andländer Agnes Nitt med drömmar lika stora som sin egen kroppshydda. Hon antar ett påhittat namn och får snart anställning. Samtidigt reser de två häxorna Mormor Vädervax och Nanna Ogg för att diskutera ett bokkontrakt med stadens förläggare.

Dessa och många andra dras in i en mystisk deckargåta där operahusets vålnad verkar ha fått fnatt och börjat mörda folk hej vilt. Men som titeln antyder handlar Masker äve om människans tendens att låtsas vara någon hon inte är. Särskilt Agnes tvingas möta sitt sanna jag och lära sig acceptera den hon är. Med andra ord innehåller berättelsen ett djup som annars saknas i Terry Pratchetts berättelser.

Tillsammans med Mort och Pyramidfeber är det här Terry Pratchets bästa skapelser. Jag har redan beställt ett par Pratchett-böcker på internet som jag inte tidigare läst. Dessutom är de på engelska, vilket jag hoppas förhöver läsupplevelsen. Det är alltid så mycket bättre att läsa på originalspråk.


Monstertomtens betyg:
None


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0