J.K. Rowlings - Harry Potter och Dödsrelikerna

image118Nu har den kommit ... och gått. Jag pratar om den sista Harry Potter-boken. Vad jag än kan ha sagt i svagare ögonblick har jag ändå slukat böckerna med hull och hår och för vad de är. Harry Potter och Dödsrelikerna, som är den sista av sju, avslutar historien på ett mörkt och blodigt sätt.

I förra boken, Harry Potter och Halvblodsprinsen, skrev J.K. Rowlings om hur Dumbledore, Harrys beskyddare, dog. I denna avslutande del flyter blodet i strida strömmar för vär hjälte med blxtärr i pannan ger sig ut på jakt efter de olika delarna av den onde Voldemorts själ, de så kallade horrokruxerna.

Harry Potter och Dödsrelikerna är den absolut bästa av böckerna. Det är egentligen inte så märkligt med tanke på att jag egentligen hamnar rejält utanför målgruppens ålder och den här boken är den i hästväg mörkaste.

Det största problemet, ett problem som jag anser att Rowlings faktiskt brottas med i de flesta av sina böcker, har att göra med logik. Jag ska inte avslöja vad som händer, för de av er som ännu lyckats undvika det, men om man nystar i historien och olika betydelsfulla personers agerande finns det helt enkelt ingen logik i det de gör eller gjort.

Ändå är Harry Potter och Dödsrelikerna väl värd att läsa, särskilt om man som jag läst de tidigare böckerna i serien. Den innehåller samma magi och mystik blandat med finurliga och roliga galenskaper som de tidigare böckerna.


Monstertomtens betyg:
image39


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0