Smala Sussie

Jag kan ärligt säga att jag inte är ett stort fan av svensk film. Så Som i Himmlen, Miffo, Han och Hennes, Naken, ja, listan på tråkiga, sentimentala filmer kan göras lång. Således hade jag nästan inga förväntningar alls på Ulf Malmros film Smala Sussie. Visst gillar jag Mäklarna (köpte första sässongen på DVD  idag, faktiskt) men det betyder ju inte att ha kan göra film.

Smala Sussie var bland det bästa som gjorts i Sverige. Allt ifrån de superba skådespelarna till de underbara karaktärerna och de oändliga referenserna till andra filmer. Inledningsvis trodde jag den skulle bli sentimental, som vanligt, men det blev den aldrig. Ett kalasmanus fyllt med twistar gjorde att den snarare liknade Pulp Fiction än något ens tillstymmelsevis svenskt. Till på köpet kände man igen sig... hela tiden. Knarkarna, grannarna, filket och pizzerian, allt (utom möjligtvis dialekten). Till och med slutet var överraskande, på sitt sätt.

Bästa svenska filmen sedan Yrrol och de fem monstertomtarna tar av sig sina luvor och bugar djupt. Ska absolut kika närmare på mer av det Ulf Malmros gjort.

Kolla in filmen på IMDb.


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0