A Tale of Two Sisters

ataleoftwosisters

För några dagar sedan träffade jag en gammal filmälskande kompis på en fest. Oundvikligen kom sällskapet in på ämnet film och eftersom jag nyligen sett A Tale of Two Sisters undrade jag om någon sett den. Min filmälskande vän höll nästan på att spy, så illa tyckte han om filmen. Det här är nämligen en film man antingen älskar eller hatar. Varför kommer jag snart in på.

A Tale of Two Sisters är en koreansk film av regissören Ji-woon Kim. Den baseras på en gammal koreansk berättelse som redan filmatiserats ett femtontal gånger… men aldrig på det här sättet. Filmen kom ut 2003 under originaltiteln Janghwa, Hongreyon.

Filmen börjar med att de två systrarna Su-yeon och Su-mi kommer hem till sin far och dennes lismande hustru efter en tids vistelse på mentalsjukhus. Snabbt  inser man att saker och ting verkligen inte är som de borde vara. Fruktansvärda hemligheter ligger och gnager på verkligheten. Sanningen vill ut. Geun-yeong Mun som spelar styvmamman ska ha en särskilt stor eloge. Hon spelar fantastiskt väl och gestaltar sin karaktär precis så märkligt och lynnigt som över huvud taget är möjligt.

Det är här folk kommer i konflikt om huruvida filmen är makalöst klurig eller bara fullständigt obegriplig. Varje scen i filmen, varje detalj, är en ledtråd till vad som egentligen pågår. Men inte ens det är tillräckligt. Om du  tyckte att Twelve Monkeys eller The Usual Suspects var kluriga är det här vekligen ingen film för dig . Orkade du med Donnie Darko? Då börjar vi åtminstone närma oss ”klurighetsfaktorn”.

För första gången någonsin gick jag faktiskt ut på nätet efter att ha sett filmen, för att få andras versioner av vad som verkligen hände. Oj, vad många det var som hade vilda spekulationer och tankar! Till min glädje insåg jag att jag lyckats lista ut hur allt hängde ihop i filmen… allt utom två märkliga scener.

Det här är med andra ord en asiatisk film som kräver att du är vaken hela tiden. Den innehåller mer eller mindre skrämmande sekvenser men den som ser A Tale of Two Sisters för att bli rädd tillsammans med flickvän/pojkvän kommer snabbt bli uttråkad, eller rent utsagt förbannad.

Filmen vill, ja kräver, att du klämmer ur sista dropparna ur de små grå för att du inte ska bli knäpp. Vissa älskar det, andra hatar det. Helt klart är det att man bör se den om man gillar asiatisk skräckfilm.

Som tips kan jag tillägga att alla detaljer är ledtrådar. Varje ord för dig närmare sanningen. Tältet vid sidan av vägen är tydligen en kulturell sak, ungefär som kors vid sidan av vägen där någon dött i katolska länder. De två scenerna jag inte kunde passa in var vad kvinnan berättade att hon såg under vasken, när hon satt i bilen efter anfallet, och det som hände i ”det kalla rummet”.

Filmen får fyra små monstertomtar. Den var underbart klurig och kuslig, men ibland för klurig för sitt eget bästa.


Kolla vidare på IMDb.



Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0