Tintin i Amerika

image79I och med Tintins framgångar fick Hergé nu lite större frihet. I Tintin i Amerika bekämpas dels nordamerikanska indianer och dels Chicagos mafia, där den enda verkliga personen i Tintins alla böcker dyker upp: nämligen Al Capone. Den politiska satiren som finns i de tidigare albumen är här både smartare och mer subtil. Trots att storyn är fullkomligt förbisebar innehåller den några korta glimtar som lyser upp denna annars tråkiga serie. Min personliga favorit är när Tintin finner olja och erbjuds tusentals dollar för marken. Då den ärliga reportern erkänner att marken tillhör indianerna blir magnaterna mycket nöjda och på några dagar har de kört ut indianerna, börjat borra olja och byggt en liten stad på platsen.

Det bör även påpekas att precis som Tintin i Congo gavs den här serien ut i två versioner: en 1931 som var i svartvitt och en omarbetad version 1945 i färg. Själv har jag enbart läst färgversionen och jag är inte säker på om den ökade visuella kvaliteten höjer betyget eller om avsaknaden av en svartvita seriens naiva charm sänker det. När jag väl läst den äldre versionen återkommer jag med svar. På det stora hela är Tintin i Amerika en stor besvikelse.


Monstertomtens betyg:
image35


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0