Behind Enemy Lines

image109Man kommer verkligen inte långt med en tagline som lyder som följer:

"In war there are some lines you should never cross."

Okej, om taglinen var riktigt urusel var filmens anslag desto bättre. Jag kände igen filmtiteln men den hade flytit ihop med alla andra usla krigsfilmer som Hollywood kräkt ur sig genom åren. Kanske var det taglinens fel också att när filmen nu gick på TV hade jag inte minsta tanke på att se den ... förrän jag råkade på en fartfylld luftstrid med ett F-18. Otroligt häftigt anslag.

Kanske fortsatte inte filmen i samma förkrossande tempo men den var ändå helt klart sevärd. Jag gillar Owen Wilsons töntiga charm, som här förstärks av att han här spelar en hård amerikansk soldat, och Gene Hackmans femtio-elfte tolkning av en marinofficer.

Filmen är en enda stor kliché. Amerikanskt flygplan skjuts ner bakom fiendens linjer. Ensam amerikan måste ta sig hem medan byråkratin motarbetar räddningsförsök. Att piloten gjorde fel när han faktiskt flög över fiendeland gottgörs av att man nu kan avslöja ett massmord. Slutligen blir alla så patriotiska att tre helikoptrar fyllda med soldater och ammunition åker och hämtar den försvunna amerikanen. Massor av jugoslaver skjuts ihjäl och alla lever lyckliga resten av sina dar.

Det är skrattretande dåligt emellanåt, men samtidigt välproducerat. Filmen levererar det man vill ha ... om det man vill ha är hjärntvättad amerikansk action.


Monstertomtens betyg:
image87


Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0