Stephen Donaldson - The One Tree

Femte boken i Krönikorna om Thomas Covenant är en av mina stora favoriter. Jag har läst den i alla fall ett par gånger tidigare och delar av den har jag läst säkert tjugo.

Covenant Klentrogne reser tillsammans med Linden Avery på det enorma skeppet byggt av jättar. De söker Det Enda Trädet som behövs för att återställa Lagen och bekämpa Furst Nid. Upplägget påminner starkt om en annan favoritbok, Kung Capsian och skeppet Gryningen av C.S. Lewis. Resan går över enorma hav fyllda med varelser, lite då och då lägger skeppet till bara för att möta ytterligare mirakel. En "road-movie" i fantasybokformat.

Stephen Donaldson är en makalös författare... på sitt sätt. Han skriver om mörker, sorg och desperation. I denna femte bok är huvudpersonen Covenant inte längre "klentrogen" vilket gör att boken förlorar en viktig dimension. Jag älskar The One Tree för det den är men minns boken som mycket bättre. Kanske har jag mognat... eller saknar den numera de nödvändiga överraskningarna (av tydliga skäl).

hemsidan har release-datumet för nionde boken släppts (om ett halvår ungefär) så titta gärna närmare. Krönikorna blir inte film däremot kan man kanske se fram emot GAP-serien på vita duken... (läskig och härlig tanke). Fyra monstertomtar studsar upp och ner i väntan på nästa bok.



Namn:
Kom ihåg mig!
Länk:

Kommentar:

RSS 2.0